I den här texten ska vi titta närmare på adhd, vad det innebär att ha diagnosen och hur man får den fastställd genom en ADHD-utredning. Behövs det? Ja, utan tvekan. Att dels få en diagnos om att man har adhd innebär en lättnad och för många – i synnerhet om en ADHD-utredning sker i vuxen ålder – så fungerar det som en förklaring till varför man agerat som man gjort i vissa lägen.
Detsamma gäller för föräldrar till barn som får diagnosen. Dels får man en bekräftelse på något man misstänker, dels kan man också få helt nya hjälpmedel och verktyg att använda sig av för att hjälpa barnet. En ADHD-utredning är även viktig för utomstående där exempelvis tränare, skolpersonal och andra vuxna kan informeras och därmed också bemöta barnet på annorlunda sätt – mer anpassade för barnets problematik – och genom detta också nå hela vägen fram.
En ADHD-utredning förenklar skolgången
I synnerhet blir detta givetvis extra viktigt i skolan där den mer traditionella undervisningen – stillasittande under långa sjok och där mycket information präntas in samtidigt – kan skapa stora problem för barn med ADHD.
Det talande för denna diagnos är nämligen att man ofta har problem med att sitta stilla, att man har problem med att koncentrera sig och att man dessutom har problem med att styra och kontrollera sina impulser. Det kan, odiagnostiserat, innebär enorma problem i skolvärlden där ett barn lätt kan bli stämplat som korkad och med att ha inlärningssvårigheter.
Agera så snart som möjligt
Innan man insåg att det handlade om en diagnos så hamnade många barn i kläm och deras unika egenskaper hamnade i skymundan. Det kan många vuxna vittna om idag efter att ha fått en ADHD-utredning utförd i vuxen ålder. “Hade man bara vetat detta när jag var barn”. Nu vet man – och då måste man också som förälder agera, för sitt barns bästa. En ADHD-utredning utgör startskottet på något nytt och bättre.
Läs mer information och tips för dig på webbplats: adhdutredningar.nu